Otelo

Pravidlá hry Otelo

  • Otelo sa hrá na štvorčekovanom hracom pláne s rozmermi 8 x 8 (rozmery môžu byť väčšie i menšie, pre pole n x n by malo platiť, že n je párne, inak by nebola východzia pozícia symetrická ).
  • Na začiatku hry sú v strede rozostavené 4 kamene dvoch farieb, kamene rovnakej farby sú umiestnené na diagonále, tak, ako je to na obrázku vpravo.
  • Hráči striedavo prikladajú svoje kamene tak, aby medzi novým kameňom a jedným z kameňov hráča, ktorý je na ťahu bol v nepretržitom slede aspoň jeden súperov kameň.
  • Všetky súperove kamene, ktoré ležia medzi novým kameňom a inými kameňmi hráča na ťahu, zmenia farbu.
  • Ak hráč nemôže vykonať ťah, ťah vynechá a vykoná ho súper.
  • Ťah možno prepustiť, iba ak hráč nemá legálny ťah, inak by preň mohlo byť takticky výhodné, aby vykonal ťah súper.
  • Hra končí, keď sú obsadené všetky políčka alebo žiaden z hráčov nemôže vykonať legálny ťah.
  • Vyhráva hráč, ktorý má na šachovnici viac kameňov.

Ak vo východzej pozícii vložíme modrý kameň do štvrtého riadku a šiesteho stĺpca, vznikne pozícia, ktorá je na obrázku vľavo. Keď teraz červený hráč položí kameň do tretieho riadku a šiesteho stĺpca, vznikne rozloženie kameňov, aké je na obrázku vpravo.

Stratégia:

Pokiaľ možno, je potrebné sa vyhnúť tomu, aby súper obsadil políčka na okrajoch šachovnice, najmä polia nachádzajúce sa v rohoch. Z tohto pohľadu je hráč, ktorý vykoná prvý ťah v nevýhode. V úvode hry môže byť výhodnejšie mať menej kameňov než súper. Tak ho môžeme donútiť, aby vykonal ťah, ktorý potrebujeme. Ku koncu hry možno rohy či okrajové polia súperovi prepustiť.

Odkazy na aplikáciu v Imagine, ktorá umožňuje hrať Otelo, zatiaľ iba v móde Hráč proti hráčovi. V budúcnosti bude možné hrať aj proti počítaču s možnosťou zvoliť úroveň hry počítača. Tlačítko Dvaja hráč slúži na spustenie novej partie, tlačítko PAS slúži na prepustenie ťahu súperovi. Program možnosť vykonania ťahu zatiaľ netestuje. Tiež netestuje, že boli zadané dva pasy.

  • Verzia 0.50 – bez návodu, bez vyhodnocovania stavu partie
  • Verzia 0.51 – návod, vyhodnocovanie stavu partie

Každému udeľujem právo použiť informácie uvedené v článku a ľubovoľne upravovať zdrojový kód programu Otelo. Ak čosi z toho využijete, uveďte prosím zdroj inšpirácie a pošlite mi spätnú väzbu, či už v komentári pod článkom, alebo e-mailom.

print

Krúžok bridžu

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *